Esports col·lectius alternatius

1. Què et pareixen els esports alternatius: són més o menys didàctics que els esports tradicionals? 

Podem definir com a esport alternatiu aquells que són diferents als convencionals i populars. L'objectiu principal que tenen aquests tipus d'esports és crear noves tendències creatives dins d'un aula, diferents a allò que ja existeix.

Es caracteritzen principalment per ser cooperatius, divertits i motivant per a tots els participants i inclús per a les persones que estan observant.

No considere que aquests siguen més didàctics que els esports que nosaltres coneixem com a tradicionals, ja que cadascun d’aquests tenen les seues normes a complir i certs aspectes que poden marcar la didàctica a seguir al llarg de la sessió.

En el cas del futbol per exemple, un dels esports més practicats, podria ser el companyerisme entre tots els components (siguen xics o xiques) o inclús el respecte a l'àrbitre.

2. Segons el Decret 108/2014, en què bloc; i concretament en què cursos estaria justificada la seua aplicació? Raona la teua resposta. 

Segons aquest decret podrem situar-lo als següents blocs:

1. Coneixement corporal i autonomia

2. Habilitats motrius, coordinació i equilibri

5. Jocs i activitats esportives

També podem aprofitar qualsevol curs per tractar aquest tipus d'esports, encara que quan més majors sigan millors seran les sessions perquè

Com podem comprovar dins d’aquests tres blocs, podem treballar qualsevol cosa relacionada tant en la motricitat, com en el coneixement d'un mateix mitjançant l'activitat i els esports. Aquest seria un xicotet resum de tot allò que abastasaria cadascuna de les diferents activitats proposades en les unitats referents als 3 blocs temàtics.

3. Què t’han paregut les adaptacions dels esports vivenciats avui als protocols de la COVID-19? Quina altra adaptació posaries? 

Estem vivint una situació molt diferent a la que qualsevol persona està acostumada a viure en el seu dia a dia, amb adaptacions molt dràstiques en alguns casos. És per això, que crec que totes aquestes vivències serien més positives en una situació normal i corrent, sense cap tipus de mesura COVID, però per desgràcia, degut a la nostra situació sanitària s'han tingut que prendre certes mesures, molt controlades a la universitat en cadascuna de les activitats donades al gimnàs.

Si tinguera que ficar una altra adaptació seria, per exemple, el prendre la temperatura abans de fer activitat esportiva, com es fan en moltes activitats esportives extraescolars.

4. Per últim, presenta un altre esport alternatiu que penses que es podria treballar a Primària i que no siga el datchball, el colpbol o l’esport triat a la teua Unitat Didàctica? (nom, regles bàsiques, material, espai i aplicació didàctica).

KIN-BALL

L'esport alternatiu triat és e Kin-Ball, en el qual es fan dos equips de 5 o 6 persones i s'utilitza una pilota de pilates per a jugar.

L'espai a utilitzar serà un tros del pati per a poder jugar, no cal utilitzar-lo sencer per a cada partida, i les partides duraran 45 minuts, dividits en 3 parts de 15 cadascuna.

L'objectiu principal d'aquest joc és colpejar la pilota en la part del cos que tu vulgues, sempre i quan la pilota no haja tocat el terra abans. Si un equip no aconsegueix donar-li a la pilota i aquesta toca terra, el punt anirà per a l'equip contrari. La següent fase d'aquest joc seria el fer diferents equips marcats per un color que els diferencie i que competeixen entre ells, és a dir, es llancen la pilota entre tots els equips de forma que tothom participe (es poden incloure normes con afegir una pilota més o si un equip està dos punts sota un altre, aquest no li pot llançar la pilota), la forma de puntuar serà igual que abans, l'únic equip que no rep punt és aquell que se li cau la pilota a terra.

La única norma és que abans de traure tens que dir una frase: omnikin + el color de l'equip rival al qual li llances la pilota.




Comentarios

  1. Hola Javier. Me parece muy interesante el deporte alternativo que propones. Creo que puede ser muy divertido e inclusivo. Además, la reflexión que haces sobre los juegos tradicionales y los juegos modificados me parece muy acertada. Coincido contigo en que cada juego tiene sus ventajas, pero creo que tal vez, para llevar al aula, pueden resultar más inclusivos los modificados.
    Por otro lado, creo que tu entrada está muy bien. Tiene una perspectiva crítica y empleas un lenguaje sencillo y fluido. Por tanto creo que mereces un 10.

    ResponderEliminar
  2. Bon treball Javier. Has introduït l'entrada amb una molt bona reflexió entre els esports tradicionals i els alternatius. Encara que jo sí que pense que els alternatius són més cooperatius i transmeten més valors que els tradicionals, ja que aquests inciten més a competir entre ells.

    A banda, has inclòs com i a qui hauríem d'ensenyar aquests tipus d'esports basant-te en el decret 108/2014 i, el més important hui en dia, com dur-los a terme de forma segura davant aquesta pandèmia. Per a mi, mai hi ha suficients mesures, per això coincidisc completament amb tu que per a augmentar la seguretat tant dels xiquets i xiquetes com del professorat, se'ls hauria de prendre la temperatura abans d'entrar.

    Per últim, l'esport que has triat, kin-ball, no l'havia sentit mai, però per les activitats que has proposat, sembla d'allò més interessant.

    Per tant, et pose un 9,5 de nota. Enhorabona!

    ResponderEliminar
  3. Buenas Javi. Lo primero de todo felicitarte por tu deporte alternativo, me ha resultado interesante y divertido, y creo que se podría trabajar con los alumnos de cualquier ciclo de primaria (adaptando el deporte, como un balón más pequeño para ciclo menores) para despertar en ellos valores como el trabajo en equipo, el respeto y la igualdad, al tratarse de un deporte donde deben de participar todos. Además, la reflexión que haces al principio me parece muy adecuada, excepto que opino que los deportes alternativos se pueden adaptar más a las necesidades del alumnado con muchas más facilidad. Por el resto creo que es una buena entrada, la puntuación es de un 10.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario