Reflexió sobre avaluació o qualificació noviembre 27, 2020

En aquest últim post anem a tractar la diferència entre avaluar o qualificar, on donaré la meua opinió al respecte d’ambdues.

Hui dia i en l'època de quan jo anava a Primària, la forma més utilitzada per a l'aprenentatge dels xiquets i xiquetes era llegir a classe el temari que s'anava a donar, subratllar les parts més importants i després a casa fer els deures relacionats amb el que s'ha donat i estudiar-ho de memòria, per a després, fer un examen on tens que ficar tot allò que has aprés tant a classe com a casa.

Totes les qualificacions provenien d’aquestes exàmens, els quals donaven una nota a cada una de les assignatures.

No considere aquesta pràctica la millor forma per a qualificar l'aprenentatge, ni la inclouria dins de cap tipus d’assignatura. Per a mi, el més important sempre ha sigut el recorregut que fa l'alumne al llarg de les assignatures, en cada unitat didàctica i en cada sessió, que en funció de les seues necessites, anirà desenvolupant al llarg del temps certs aspectes o destreses que marcant l’avanç d'aquest.

Mitjançant aquesta progressió, el docent deuria d'avaluar i de vore tot el procés per el qual l'alumne ha anat passant, ajudant-se d'una rúbrica d'avaluació i inclús una rúbrica d'autoavaluació que deuria d'omplir el xiquet, seria la nota que aniria marcant el camí de cadascú.

Sé que açò sona un poc utòpic, però la forma tradicional d'avaluar solament serveix a curt termini, on el problema de veritat probe que al temps tot aquest esforça que ha fet tant l'alumnat com el professorat no serveix quasi per a res.

A mode de conclusió, qualificar fent examen alguna vegada està bé per veure un reflexe del que sap o no sap l'alumne, però no hauria de ser el mètode a seguir dins d'una avaluació al llarg de la vida estudiantil de l'alumnat.



Comentarios