En aquest últim post anem a tractar la
diferència entre avaluar o qualificar, on donaré la meua opinió al respecte d’ambdues.
Hui
dia i en l'època de quan jo anava a Primària, la forma més utilitzada per a
l'aprenentatge dels xiquets i xiquetes era llegir a classe el temari que
s'anava a donar, subratllar les parts més importants i després a casa fer els
deures relacionats amb el que s'ha donat i estudiar-ho de memòria, per a
després, fer un examen on tens que ficar tot allò que has aprés tant a classe
com a casa.
Totes
les qualificacions provenien d’aquestes exàmens, els quals donaven una nota a
cada una de les assignatures.
No
considere aquesta pràctica la millor forma per a qualificar l'aprenentatge, ni
la inclouria dins de cap tipus d’assignatura. Per a mi, el més important sempre
ha sigut el recorregut que fa l'alumne al llarg de les assignatures, en cada
unitat didàctica i en cada sessió, que en funció de les seues necessites, anirà
desenvolupant al llarg del temps certs aspectes o destreses que marcant l’avanç
d'aquest.
Mitjançant
aquesta progressió, el docent deuria d'avaluar i de vore tot el procés per el
qual l'alumne ha anat passant, ajudant-se d'una rúbrica d'avaluació i inclús
una rúbrica d'autoavaluació que deuria d'omplir el xiquet, seria la nota que
aniria marcant el camí de cadascú.
Sé
que açò sona un poc utòpic, però la forma tradicional d'avaluar solament
serveix a curt termini, on el problema de veritat probe que al temps tot aquest
esforça que ha fet tant l'alumnat com el professorat no serveix quasi per a
res.
A mode de conclusió, qualificar fent examen alguna vegada està bé per veure un reflexe del que sap o no sap l'alumne, però no hauria de ser el mètode a seguir dins d'una avaluació al llarg de la vida estudiantil de l'alumnat.
Comentarios
Publicar un comentario